یزدفردا:خبرنگاربهداشت و درمان":روزه در صورت توجه به مسايل تغذيه‌اي تاثير منفي در فعاليت‌هاي ورزشي حرفه‌اي و مبتدي افراد نمي‌گذارد.

 بهترين زمان براي ورزش بعد از سحر و افطار است چون بدن نيازهاي تغذيه‌اي خود را رفع كرده و مي‌تواند آماده فعاليت‌هاي حرفه‌اي و عادي باشد. ورزشكاراني كه درطول روز بايد ورزش و تمرين كنند،توصيه می شود؛ هنگام سحر و افطار از غذاهاي انرژي زا سبك و مقوي مانند شير، خرما، عسل، سبزي، چاي و آب ميوه‌هايي چون پرتغال، ليمو و هويج بيش از گذشته استفاده كنند.وي با توجه به كاهش قند خون در شرايط روزه‌داري بويژه در نيمه دوم روز، بروز می کند؛ رعايت موارد فوق از سوي ورزشكاران حرفه‌اي و عادي ضروري است. با توجه به کم آبی،كاهش حجم‌خون و مايعات از جمله اثرات روزه‌داري بر بدن ورزشكار و يا ديگر افراد است بنابراین؛ براي جلوگيري از مشكلات كم‌آبي، بي‌حالي و سستي بدن، اختلال در تنظيم درجه حرارت بدن، جلوگيري از غليظ شدن خون و كاهش اكسيژن رساني مغز و عضلات در فاصله افطار تا سحر، آب و مايعات مصرف شود.

در صورتي كه فرد روزه‌دار قصد فعاليت ورزشي دارد، براي جلوگيري از كاهش فشار خون، سرگيجه، سردرد و تهوع كه درشرايط بي‌غذايي پس از تمرين حادث مي‌شود،بايد يكي دوساعت قبل از افطار فعاليت با شدت سبك و متوسط انجام دهد. فعاليت بعد از افطاري مي‌تواند از شدت، قدرت، سرعت و مدت بيشتري برخوردار باشد، بنابراين ورزشكار بايد بعد از افطار ودر حين فعاليت از آب و پس از فعاليت از نوشيدني‌هايي مثل شربت و آب ميوه و پس از تمرين از غذاي مختصر پروتئيني و كربوهيدراتي استفاده كند.

مصرف پروتئين زياد در رژيم غذايي ورزشكاران روزه‌دار توصيه نمي‌شود چون سبب توليد مواد زايد در خون و ايجاد خستگي حين ورزش مي‌شود. ، ورزشكاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادي نياز بيشتري به پروتئين، قند و ويتامين‌ها دارند و شروع ورزش بايد حدود سه ساعت بعد از افطار باشد تا غذاي خورده شده فرصت هضم پيدا كند. همچنين مصرف مايعات فراوان از جمله آب ميوه‌ها قبل از ورزش مناسب است. در صورتي كه فردي بعد از افطار قصد انجام تمرينات ورزشي شديد را دارد بهتر است قبل از شروع ورزش در هنگام افطار از گوشت، زرده تخم‌مرغ، مرغ و ماهي استفاده كند.

مصرف خرما، سوپ، سبزيجات و شير براي افطار ورزشكاران توصيه مي‌شود. در ماه رمضان تمرينات ورزشي سبك‌تر باشد چون بدن نمك و آب زيادي در جريان ورزش از دست مي‌دهد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا